قالب وردپرس

سفرنامه ی اروپا محمدرضا نظری
نوروز سال ۱۳۹۴

خوب. راستش بعد از مدت ها رفتم سراغ آلبوم سفر عیدم به اروپا و دیدم انقدر حرف های نگفته تو این عکس ها هست که باید دونه دونه بگم و بنویسم. این شد که از امروز و لابلای عکس های نه چندان زیاد متفرقه ام، تصمیم گرفتم از این سفر بنویسم.

البته چند دلیل هم بی تاثیر نبود روی این تصمیم:
  • 1- گرچه من سفر خودم رو خیلی متفاوت نمی دونم، اما از این نظر که خودم تمام طول سفر رو با کمترین هزینه برنامه ریزی کردم، این خودش شاید یک جور خاص بودن باشه.
  • 2- دوست داشتم لابلای حرفهایی که در مورد سفر می زنم، تجربیاتم رو از شهرها و کشورهایی که رفتم به اشتراک بزارم. و همچنین نوع برنامه ریزی مالی ای که برای سفر انجام دادم. 26 روز سفر به 6 کشور با 1500 یورو. البته از این کمتر هم می شد. منتها من خیلی شکمو بودم و خیلی جاها پول غذاهای خوشمزه می دادم.
خوب بالاخره سفر من برای 6 کشور، روز 24 اسفند سال 93 شروع شد. سفری که به دلیل طولانی بودن و زیاد بودنش، کمی سخت هم به نظر می رسید.
مقصد اولیه ی من شهر ورشو Warsaw پایتخت لهستان Poland بود. بهترین و ارزون ترین پرواز برای ورشو، در اون تاریخ، پرواز روسیه Aerofloat ایرفلوت بود که یک توقف 2 ساعته توی فرودگاه مسکو داشت و بعد از اون پرواز به سمت ورشو. سه ساعت و نیم پرواز به مسکو، دو ساعت توقف و دوباره دو ساعت و نیم پرواز به سمت ورشو.
بلیط های کل سفرم رو از skyscanner.net سرچ می کردم و بهترین تاریخ و مبلغ رو که بهم پیشنهاد می داد، می دیدم برای کدوم هواپیمایی هست و خودم می رفتم مستقیم از سایت اون ایرلاین خرید می کردم. البته داشتن یک ویزا کارت در این مرحله ضروری بود که من از دوستان عزیز خارج از ایرانم کمک گرفتم.
طی پرواز و توقف در فرودگاه مسکو مشکل خاصی ایجاد نشد اما ذکرچند نکته شاید بد نباشه.
1- فرودگاه مسکو خیلی خیلی بزرگه. برای راهنمایی مسافرین، روی زمین خطوط رنگی کشیده شده و شما با توجه به اون خطوط رنگی باید راه خودتون رو به ترمینال مربوطه پیدا کنید. حتما به محض ورود به سالن، اول ترمینال خروج رو پیدا کنید و بعد با خیال راحت برین و در گوشه چیزی میل کنید. اصلا هم به تابلوهای راهنمای فرودگاه مسکو اعتماد نکنید، چون دقیقا در دقایق آخر نظرش عوض میشه و تغییر Gate می ده. حتما حضورا به Gate ها مراجعه کنید و سوال کنید.
2- در لحظه ی چکین مسکو به ورشو، مامور چک کردن پاسپورت، به من گیر داد. متاسفانه تا پاسپورت ایران رو دید شروع کرد به ورق زدن اون. داشت دنبال ویزای شینگن دیگری یا در کل ویزای دیگری می گشت. همیشه یادتون باشه اگر ویزاهای دیگری رو قبلا گرفتیم و پاسپورتتون باطل شده، حتما پاسپورت قبلی رو همراه خودتون داشته باشین. این کار باعث میشه طرف اطمینانش جلب بشه. خوشبختانه توی پاسپورت قبلیم، یکبار ویزای روسیه رو داشتم و یکبار هم شینگنی که سال 90 گرفته بودم. این دوتا ویزا باعث شد مامور دیگه ازم سوالی نپرسه و من رو به در ورودی راهنمایی کرد.
3- هواپیمایی Aerofloat با هواپیمایی ایران ایر تفاهم نامه داره و اگر قصد سفر به روسیه رو داشتین، سعی کنید همون بلیط ایران ایر رو تهیه کنین. چون در اکثر پروازها، شما با هواپیمایی ایران ایر، به مسکو سفر خواهید کرد و اگر بلیط ایرفلوت رو بخرین، فقط پول اضافی رو ریختین تو جیب آژانس های هواپیمایی.
4- قبل از هر پروازی باید دقیق بدونید چقدر می تونین بار حمل کنین، مخصوصا پروازهای درون اروپایی که به وقتش بهتون کامل توضیح می دم. عکس: نمای مسکو از بالا موقع پرواز به ورشو

بعد از یک پرواز نسبتا خوب از مسکو به ورشو، رسیدیم به مرز ورود به محدوده ی #شینگن. به محض ورود، به دلیل اینکه اونطرف گیت، قرار بود سیم کارت بخرم و دقیقا نمی دونستم آیا صرافی هست یا نه، مقداری پولم رو به پول لهستان که #زلوتی #zloty بود تبدیل کردم.
#نکته کنکوری: #هیچ_وقت توی فرودگاه پولتون رو تبدیل نکنید و اگر مجبور شدید تبدیل کنید لطفا بعد از #گیت اینکارو بکنید. شاید با خودتون بگید ای بابا نهایتا فرقش یکی دو دلاره. اما همین کم کم ها توی سفر هزینه هاتون رو خیلی بالا می بره.
تقریبا چک کردن همه ی مسافرها زیاد طول نمی کشید اما متاسفانه اینجا هم چک کردن مدارک ما خیلی خیلی طول کشید. حتی ماموری که داشت مدارک منو چک می کرد، چندین بار از اینترنت، هتلهایی که من رزرو کرده بودم رو چک کرد. چون من پرواز برگشتم رو بهش نشون نداده بودم. دلیلش هم این بود که پرواز برگشت من از ایتالیا بود و از لهستان نبود. که این موضوع برای کشوری که شینگن رو صادر کرده زیاد خوشایند نیست.
عکس: نمای #ورشو #warsaw از هواپیما، لحظه ی فرود. تو عکس اگر دقت کنین تعداد ساختمان های بلند ورشو خیلی کمه.

بالاخره وارد خاک کشور #لهستان #poland شدیم. توی این سفر، برنامه ریزی من به گونه ای بود که ورود ما به شینگن از کشور #جمهوری_چک #Czech_Republic و شهر #پراگ #prague باشه. اما متاسفانه دقیقا شب قبل از پروازمون، به دلیل مشکلی که پیش اومد مجبور شدیم به کشوری که ویزای مارو صادر کرده بود یعنی لهستان بریم و دقیقا از اون کشور وارد محدوده ی شینگن بشیم. خوب ما هیچ هتلی در لهستان رزرو نکرده بودیم و سفرمون هم از چک شروع می شد و اینجوری تقریبا یک وقفه در سفرمون به وجود اومده بود.
دقیقا شبی که این اتفاق افتاد، یکی از همسفرامون @razie کمک بزرگی کرد. راضیه پارسال به لهستان سفر کرده بود و تو این سفر با دوست نازنینی به نام خانم آگا @aga آشنا شده بود و در اصل از طریق سایت #کوچسرفینگ #coachsurfing چند روزی مهمان آگا بود. اصلا دلیل اصلی این سفر، تجربه ی سفر قبلی راضیه به اروپا بود که مارو هم با خودش همراه کرد. البته راضیه زودتر رفته بود آلمان رو ببینه و توی چک به ما ملحق بشه.
آگا با مهربانی هرچه تمام تر توی فیس بوک بهم پیام داد و به ما اطمینان داد که هرکمکی از دستش بربیاد برامون می کنه. و مارو با دوستش @marek آشنا کرد و قرار شد مارک تو فرودگاه به دیدار ما بیاد. به محض ورود ما به سالن فرودگاه من یک سیمکارت خریدم و به مارک زنگ زدم. نمی دونین چه حس خوبی داشت دیدن مارک. راستش کمی بیشتر از حد معمول برای شروع سفرمون استرس داشتیم. چون شب قبلش پروازمون بهم ریخته بود و حالا به جای چک(پراگ) اومده بودیم لهستان (ورشو). دو شهری که با اتوبوس تقریبا 12 ساعت راه از هم فاصله دارن. از طرفی هم نمی تونستیم برناممون رو تغییر بدیم چون کشورهای مقصدمون همگی نزدیک پراگ بودن.
عکس: میدان بازار در قسمت شهر قدیمی لهستان به همراه مارک عزیز و مهمان نواز

به همین دلیل قرار شد بعد از ورود به ورشو یک بلیط اتوبوس یا قطار بگیریم تا هرچه سریعتر به پراگ برسیم. اما مهمان نوازی مارک و آگا باعث شد تصمیممون عوض بشه و اون روز رو تا شب در ورشو بمونیم تا به گردش اختصاص بدیم. شب هم یک بلیط قطار یا اتوبوس شبانه بگیریم و شبانه بریم پراگ. اینجوری هم ورشو رو دیده بودیم و هم در وقتمون صرفه جویی کرده بودیم. البته سختی راه رو قرار بود تحمل کنیم. و نکته ی دیگه اینکه خیلی خسته بودیم. چون به دلیل جابجایی پروازمون 2 شب بود تقریبا نخوابیده بودیم.
عکس: میدان کلیسا در قسمت قدیمی شهر
پینوشت 1: لهستان هم یکی از قربانیان جنگ جهانی دوم بود و تقریبا در این جنگ بیشتر شهر نابود شده و قسمت های باقی مانده رو به اسم old town بازسازی و نگه داری می کردن.
پینوشت 2: اردوگاه کار اجباری آشویتس هم در لهستان بوده. اردوگاهی که کتاب معروف #انسان_در_جستجوی_معنا ی #ویکتور_فرانکل درباره اونه.
پینوشت 3: در زمان جنگ جهانی دوم، تعدادی از زنان و کودکان و پیرمردان لهستانی از طریق روسیه وارد ایران شده بودن و الان هم یک قبرستان از همون زمان در تهران به جا مونده.
پینوشت 4: تو پست های بعدی بیشتر از یک روز بازدید لهستان می گم و البته حرفهایی که با آگا و مارک از سیاست و دین و کشورها زدیم.
راه های ارتباط با محمدرضا نظری :
محمدرضا نظری را در اینستاگرام دنبال کنید instagram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.