قالب وردپرس

سفرنامه ی اروپا محمدرضا نظری
نوروز سال ۱۳۹۴ قسمت ۶ تا ۱۰

گشت یک روزه در شهر #ورشو
همونطور که در نوشته های قبلی گفتم مارک قبول زحمت کرده بود و تا فرودگاه اومده بود دنبال ما. به همین دلیل طی کردن مسیر فرودگاه تا خونه ی آگا، راحت تر شد و نمی خواستیم که دنبال آدرس بگردیم و جی پی اس مصرف کنیم. :D
قرار شد بریم خونه ی آگا و چمدون هارو بزاریم اونجا و یک توقف نیم ساعته داشته باشیم تا بعدش بریم و تو سطح شهر گشتی بزنیم. خود آگا هم قرار شد بعد از اتمام ساعت کاریش، بعدازظهر به گروه ما ملحق بشه. من تقریبا هیچ مکان دیدنی ای از ورشو جستجو نکرده بودم، و هیچ برنامه ای برای بازدیدش نداشتم. به همین دلیل فرمون رو دادیم دست مارک عزیز تا اون با توجه به زمان، بهترین برنامه رو برای ما در نظر بگیره. #قطار مخصوصی از فرودگاه ورشو به مرکز شهر می رفت که سوار اون شدیم و تقریبا 15 دقیقه ی بعد، در مرکز شهر بودیم.
عکس: مرکز شهر و تراموای ورشو یادگار زمان #کمونیست
گشت یک روزه در شهر #ورشو
معمولا فرودگاه های اروپا برای تردد تا مرکز شهر، هم دارای خط اتوبوس هستن و دارای قطارهای تندروی مخصوص. و البته در یک سری از شهرها هزینه ی این قطارها خیلی #گرون هم در میاد. مثل میلان که فکر کنم حدود 20 یورو فقط هزینه ی پول قطار از فرودگاه به داخل شهر بود. ولی خوب در ورشو این هزینه خیلی کمتر بود و در کل با تمام هزینه هایی که برای تراموای داخل شهر کردیم، تقریبا نفری 6 یورو برای یک روز گشت و گذار داخل شهر ورشو هزینه کردیم.
صحبت از قیمت ها شد. بد نیست اینو هم اینجا بگم. خیلی ها در خصوص هزینه های این سفر از من سوال کردن. خیلی ها فکر می کنن من با تن ماهی و لوبیا تو این سفر زنده موندم و شب ها تو کارتن می خوابیدم و یا حتی برخی صحبت از #فتوسنتز هم کردن J)))) ولی حقیقت اینه که وقتی بلد باشی چطور برنامه ریزی بکنی و خرج کنی، با کمترین هزینه می تونی بهترین سفر رو بری. حتی داخل ایران هم همینجوری می تونی بری سفر. این ذهنیت ما برای هزینه های هنگفت سفرهای خارج ایران، فقط به خاطر جستجو نکردن ما توی اینترنت و تبلیغات غلط آژانس های مسافرتی هستش.
ایشالا در پست های بعدی در خصوص #برنامه_ریزی #قبل_از_سفر بیشتر توضیح می دم و حتی نکاتی رو در خصوص گرفتن پاسپورت می نویسم.
عکس: خانه ای که #ماری_کوری داشنمند معروف علم شیمی، در آنجا به دنیا آمده است. مرکز شهر ورشو.
ادامه گشت یک روزه در شهر #ورشو
بعد از اینکه به خونه ی آگا رسیدیم و رفع خستگی کردیم، تقریبا ساعت 14 به وقت محلی بود که با مارک رفتیم میدون اصلی و قدیمی شهر و اونجا چند ساعتی رو مشغول دیدن نماهای تاریخی شدیم. چون وقتمون محدود بود داخل موزه ها نرفتیم. خود مارک می گفت لهستان کشوری هست که باید بیشتر برای طبیعتش وقت بزاری. منم توصیه می کنم به دلیل هزینه های خیلی کمی که این کشور داره، یکبار تابستان به جای سفر به ترکیه یا حتی دبی!! برین #لهستان و از طبیعتش حسابی لذت ببرین و در سکوتش استراحت کنین. هزینه این سفر مثل ترکیه و دبی میشه حتی کمتر، چون تقریبا هزینه های حمل و نقل و خورد و خوراک در لهستان مثل تهران بود. (البته فکر کنم همه ی کشورهای #بلوک_شرق و همسایگان اونها این خاصیت رو دارن) همونطور که تو پست قبلی گفتم، هزینه ی ما برای رفتن از فرودگاه به مرکز شهر، خرید بلیط یک روزه ی تراموا جمعا 6 یورو شد. حدود 20 هزار تومان. حالا حساب کنین شما اگر بخواین از فرودگاه امام خمینی بیاین تا تهران، فقط 60 تومن پول تاکسیتون میشه! خودمم برنامه دارم یکبار تابستون حتما به این کشور سفر کنم. مخصوصا به شهر #کراکوف و حتی چند شهر دیگه ی دیدنی در لهستان.
عکس: خانه های رنگی در مرکز شهر ورشو
بعد از 3-4 ساعت گشت در مرکز شهر، مارک مارو به خوردن یک نوشیدنی هیجان انگیز دعوت کرد. عکس دقیقا همین محل رو نشون می ده. جایی بود که انواع شکلات های داغ با طعم های مختلف رو سرو می کرد و خودش هم شکلات هاش رو درست می کرد. جای همگی خالی. بعده ها فهمیدم این مغازه شعب زیادی در لهستان داره و یکی از معروف ترین و قدیمی ترین (نزدیک به 150 سال قدمت) برندهای شکلات سازی در لهستان هست. لینک سایتش رو در کامنت اول می زارم براتون.
#wedelpijalnie
بعد از خوردن اون نوشیدنی خیلی هیجان انگیز و رفع خستگی، نوبت به دیدار آگا شد. دیدار آگا برای من تجربه ی خیلی خیلی جالبی بود. خانمی بسیار ساده با قلبی مهربان و البته معلومات بالا. با آگا تو سطح شهر قدم زدیم و از خیر دیدن مکان های بیشتر در ورشو گذشتیم. آگا بیشتر از فرهنگ و دین و علاقه اش به مطالعات #اجتماعی حرف زد و دیدن ایران. ماهم قول دادیم اگر بیاد ایران حتما جاهای زیادی ببریمش.
ادامه گشت یک روزه در شهر #ورشو 5
برام خیلی جالب بود که آگا در خصوص دین #اسلام تحقیق کرده بود و تقریبا از قوانین اون مطلع بود و برام جالب تر بود که اعتقاد داشت اونجور که میگن، حقوق زنان در اروپا رعایت نمیشه و با توجه به تبلیغات گسترده ای که تو دنیا میشه، هنوز هم چه در اروپا چه در کشورهای توسعه نیافته، به زنان نگاه ابزاری میشه. راستش رو بخواین شنیدن این حرف ها از زبون یک دختر #لهستانی و تاییدهای گاه و بیگاه مارک، برام لذت بخش تر از دیدن مکان های دیدنی ورشو بود. در کل، سفر برای من، فقط دیدن تاریخ و طبیعت نیست. سفر برای من تجربه ی ناشناخته هاست. حالا این ناشناخته ها می تونه دیدن یک محل یا طبیعت یا شهر جدید باشه، یا تجربه ی خوردن یک شکلات معروف لهستانی، یا مطالعه ی #مردم_شناسی و #جامعه_شناسی باشه یا صحبت با یک دختر لهستانی در خصوص اسلام و #فرهنگ و اجتماع و دنیا.
در ادامه صحبت با آگا حتی صحبت از #هولوکاست هم شد. آگا معتقد بود که مالیاتی که دولت های اروپایی به صهیونیست ها می دن پول زور هست و اگر قرار باشه اونا پولی دریافت کنن پس چرا کشوری مثل لهستان سهمی نداره؟! چون لهستان در جنگ جهانی دوم خسارتهایی بیشتر از یهودی ها متحمل شد.
عکس: مقبره ی یادبود #سربازان_گمنام. سربازانی که برای دفاع از جان و ناموس و وطن جنگیدن. داخل این مقبره یک مشعل به یاد این سربازان به صورت 24 ساعته روشن بود و کسی نباید داخل این محوطه می شد. اون سربازها هم همیشه به حالت خبردار اونجا هستن.
#Tomb_of_the_Unknown_Soldier
سکوت اونجا ابهت داشت و دلگیر بود.
خوشا به حال گیاهان که عاشق نورند و دست منبسط نور روی شانه آنهاست.
راه های ارتباط با محمدرضا نظری :
محمدرضا نظری را در اینستاگرام دنبال کنید instagram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.